Istoria marketingului digital

A fost odată, că de n-ar fi, n-am mai avea ce povesti…

Fiindcă suntem însetați de povești și de istorie în această perioadă, am lăsat de o parte lucrurile foarte serioase și ne-am concentrat pe ceva plăcut.

Așa am scris istoria marketingului digital.

Vorbim zilnic despre analize, date, ads, strategii și tool-uri, însă cum au ajuns toate acestea să joace un rol atât de important în viețile noastre? Și mai ales, de unde a început totul?

Astăzi, ne bazăm pe Internet și pe tehnologie să ne scoată din acest impas neanticipat provocat de criza sanitară. Marketingul digital are un rol principal în tot acest cadru complex, în care businessuri mici și medii se luptă să supraviețuiască pe o perioadă nedeterminată și incertă.

Sunt atâtea incertitudini în jurul nostru, că uneori ne dorim întoarcerea în timp.

 

istoria marketingului digital craft interactive

Când? Unde? Cum a început totul?

În ediția din 2009 a “Principiilor Marketingului”, Philip Kotler și Gary Armstrong defineau marketingul digital drept o “formă de marketing direct ce conectează electronic consumatorii cu oamenii de vânzări folosind tehnologii interactive ca emailul, paginile web, forumurile online și grupurile de știri, televiziunea interactivă, comunicațiile mobile ș.a.m.d.”

Ar putea exista, deci, mai multe puncte de început ale marketingului digital, mergând înapoi în istorie chiar până la inventarea radioului (în 1895), la apariția televiziunii (1927) sau, mai aproape, la trimiterea primului email (1971) sau la lansarea primului computer personal (1975).

Putem merge foarte departe în timp, până la începuturile marketingului, în perioada revoluției industriale, când lumea vânzărilor se construia pe alte baze principiale.

Dar marketingul digital pe care îl cunoaștem cu toții astăzi nu ar fi fost posibil fără Internet și fără un motor de căutare. Iată cele două ingrediente aproape magice!

Dacă Internetul și-a făcut apariția în 1983, primul search engine este lansat abia în 1990. Este urmat de apariția World Wide Web în 1991, ceea ce conduce la o revoluție a site-urilor în anii ce vor urma. La Montreal, Alan Emtage îl oferă lumii pe Archie (prescurtare de la “archive”), ca primul motor de căutare și de aici istoria marketingului digital capătă noi valențe.

 

Google-Analytics-si-CRM

Avem search engine. Now what?

Computerele aveau acum o mare capacitate de stocare, alături de care un motor de căutare putea face minuni pentru businessuri. Multe dintre acestea, în SUA și statele occidentale, au înțeles rapid câte uși poate deschide noua tendință.

Între timp, pentru a gestiona eficient relația cu clienții, pentru a monitoriza preferințele și activitatea acestora, a apărut software-ul CRM (Customer Relationship Management).

Astăzi, Google Analytics, un nepot sofisticat și inteligent al CRM-ului, ne oferă, în mod automat toate informațiile de care avem nevoie pentru marketing, de la rezultatele campaniilor până la comportamentului audiențelor obținute. Aproape totul este automatizat.

Primul Ad

Pentru marketeri, primul ad online lansat a rămas în istorie la fel cum au rămas primul selfie pentru fotografi ori prima Tesla pusă pe piață pentru pasionații de mașini și aer curat.

Primul banner ad a fost creat pentru compania americană de telecomunicații AT&T pe site-ul HotWired.com în anul 1994. 44% dintre cei care au văzut acest ad au dat și click pe el.

Iar dacă ne gândim că în iunie 1994 existau în SUA deja 12 milioane de internauți, un click rate de 44% a avut un impact frumușel, pentru AT&T.

Astăzi, în schimb, suntem într-o altă poveste!

Odată cu primul ad, însă, marketing-ul digital și reclamele online au început să prindă aripi.

first paid online ad - craft interactive

La scurt timp după…

… la Univeristatea Standford a apărut Yahoo și odată cu el, obiceiul oamenilor de a căuta informații utile pe Internet. Jerry Yang și David Filo din Malaysia, creatorii a ceea ce numim acum bătrânul Yahoo (o variantă mai bună a precedentului Altavista) au dat marketingului digital o nouă preocupare – Search Engine Optimization. Web site-urile au început să se înmulțească, iar preocuparea pentru a aduce utilizatori pe pagini a crescut.

În aceeași perioadă, Lou Montulli a creat cookies pentru a susține noua industrie de marketing și e-Commerce, schimbând fundamental tehnologia web.

Nu trebuie să uităm că în 1995, competiția online nu era nici pe departe ceea ce este acum și nici că regulile jocului nu erau aceleași. Abia pe parcursul următorilor ani a crescut și s-au diversificat motoarele de căutare, până când…

…. în 1998, Google a fost lansat

a aparut google

Un alt milestone în istoria marketingului digital a fost atins, fără ca omenirea să bănuiască atunci cum va urma Google să transforme complet viața fiecăruia. Nu cu mult mai târziu, în anul 2000, Google a lansat AdWords (actualul Google Ads) și le-a dat marketerilor un nou tool cu care să crească business-urile.

În aceeași perioadă, tot mai multe companii prind curaj să investească nu doar în strategii și campanii online, ci și în research. În egală măsură, foarte multe business-uri eșuează în a se adapta noilor instrumente și moduri de lucru, dispărând de pe piață.

Nu este un scenariu necunoscut.

De cca 3 ani din momentul prezent, mediul de business românesc și internațional se confruntă cu aceleași provocări. Adaptare sau uitare, așa ar putea suna motto-ul schimbării în marketingul digital.

Blogging și Social Media

În anul 2000 a apărut și WordPress, care a deschis imaginația și apetitul multor businessuri și marketeri, deopotrivă, oferindu-le cea mai rapidă și ieftină varianta de a fi online. A fost urmat de ceea ce va deveni una dintre cele mai comune sintagme la nivel global – Social Media.

Odată cu lansarea MySpace, Skype, Facebook și YouTube în primii ani ai noului mileniu, omenirea s-a trezit față în față cu viitorul.

Ne putem vedea între noi de oriunde, puteam asculta muzica favorită, puteam scrie, citi și împărți idei și puteam să ne conectăm direct cu vedetele de care eram fascinați.

Însă abia trecuserăm de emoțiile unei îndelung așteptate și presupuse apocalipse, când am fost nevoiți să trecem printr-o nouă etapă de adaptare – familiarizarea cu globalizarea online.

Noile platforme de Social Media au dus marketingul pe o nouă treaptă de evoluție. Câștigurile din Internet ajungeau deja la milioane de dolari în toată lumea în primii ani de după 2000, iar până la etapa curentă nu mai este decât un pas.

evolutia tehnologiei digitale craft interactive

Apariția smartphone-ului

În 2007, Apple lansează iPhone 1, care a stimulat, în primul rând, întreaga piață de telefonie mobilă și a început să distrugă podul construit de Nokia, monopol global în piața de telefonie.

Cu fiecare smartphone nou lansat, am asistat la o mică pagină de istorie, căci toată această bătălie de pe piața tehnologică a dus și la noi posibilități în marketing, fiind gadgetul cu cea mai rapidă penetrare din istoria tehnologiei.

Nu la foarte mult timp după apariția primului model de iPhone, consumul de date mobil l-a depășit pe cel de Internet fix, în 2014. La sfârșitul anului 2019, din timpul petrecut pe mobil, 80% era consumat în aplicații.

Este, deci, de înțeles de ce tot mai multe businessuri au ales să-și creeze propria aplicație sau să gândească în direcția mobilă, stabilind o nouă etapă în istoria marketingului digital.

Cum se va scrie istoria de acum înainte nu știm. Lumea a devenit atât de imprevizibilă, încât nu putem decât să visăm la cum va evolua ea în urma acestei crize.

Cert este că tehnologia și marketingul digital au reușit să susțină moralul și activitatea oamenilor și a businessurilor în această perioadă și vor continua să se dezvolte în forme tot mai ingenioase.

Marketerii și lumea întreagă nu pot decât să aștepte până când se vor gândi cu satisfacție la cum au trecut cu succes prin această perioadă mai delicată.

Cu optimism înainte!